مسيحنا فوق الزمان

الثلاثاء، 8 ديسمبر 2009

حبيبى مفرح وحنين


حبيبى ابرع جمالا من بنى البشر
فهو القدير العالم بضعف البشر
قدوس وعظيم واهب لنا الفرح
نصيب حنين للى يحبه يحمى من كل شر

كم يتوق قلبى لرؤيه مجدك يا خالق البشر

كم فهمت شوق قلبك ياموسى نبى البشر
كم كنت اتعجب ابعد رؤية العليقه بالنار لا تحترق
ابعد رؤية البحر ينشق بنعمه كلى القدره والعمل
كم كنت اتعجب لماذا لم تستكف بالأعلانات
وطالبت رؤيه مجد ضابط الكون الذى لا ينحصر
كم فهمت شوقك ولهفك على خالق البشر
فالفرح بيه عجيب
يكفى ذكر اسم الفادى الجميل
السلام بيه وليه
فيكفينا انتظار المجد المنتظر ليه
قوليلى يا امى قوليلى يا نبع الطهاره والنقاء
قولى واحكى عن اجمل بشاره لقلوب البشر
خوفتى ولا ابتهلتى ولا بس طعتى
ردك كان خضوع وفرحه ومشبع بالسلام يا من استقبلت بشاره الملاك

ردك كان ثقه بقدره الله واهب الحياه

ردك كان كله اطمئنان بتدبير خالق الكون الديان

علمينى ايمانك يا ام الخالق الديان

علمينى الشكر والتسبيح الدايم للفادى القدير

علمينى الأمانه امام الرحيم العادل واهب الحياه

علمينى الفرح وعيش الإنجيل لأكون صوره الفادى الحنان

علمينى نكران الذات واظهارمجد القدوس فيا انا الأنسان

علمينى الأحتمال ومقاومة شهوات الحياه
فتكمل عشرتى مع القديرالذى ليس له مثال
اشكرك يا قدير يا من جعلنى ابن ليه وهو الديان
اشكرك ياقدوس على البشاره المفرحه لى انا حبة تراب
اشكرك يا بار يا من احتوى ضعفى انا الإنسان

ليست هناك تعليقات: