مسيحنا فوق الزمان

السبت، 24 أكتوبر 2009

ابتهاجى أنت يا قدوس



اسير فى العالم الكبير

فتملاء قلبى بالسلام والفرحة التى ليك

أدخل كنيستك

وانا اعلم انى ادخل لحضن الأب القدير
وانا ادرك ان الإبن جالس فى عرش ابيه بجوهر واحد جميل

ادخل وانا اعلم ان الروح القدس مرشدى الجليل

هو ايضا جوهر القدوس البار العظيم



اسبح ارنم ابتهل ليك وبيك

شاكر مًَُسَبح فرحان انك جعلتنى ابنك بحنانك يا قدير


اترنم قدوس فتحلق روحى فى سماك الجميل


اقول اجيوس ارتفع عن الأرض لأرى وجهك الجليل


اسبح ليك بتهليل القلب البسيط


فانسى كل ما يحيط بى


وتكون انت سلوتى الوحيد ياربى القدير


بإسمك ارى الشرير محترق وينزوى بعيد


اراه غير محتمل ذكر اسمك يا قدير



فمن يحتمل بهاء مجد القدير الذى سمح ان يظهره فى بنيه

أرى اتباعه يتعجبون من ابنة المسيح

لا تتعجب يا صديقى فالملك جعلنى ابنه ليه

بصليب وقيامة وصعود وظهورات مالهاش مثيل

فمن معه القدوس البار العظيم لا يخشى اى شئ

انا أراه اما انت فمسكين لا ترى شئ

انا اشعره فى كل لحن قبطى جميل فأبائى قبلى تغنوا بدماهم باسم القدير


لا تتعجب يا صديقى من سلام ابنة الملك القدير


فهو المالك لكل شئ وابنته منه وليه وبيه


نفسى وروحى وجسدى وكل خليه من كيانى يتطهر بيه


فبسر الأفخارستيا يطهرنى ويقونى وينصرنى على الشرير


يا صديقى انا ليه ومنه وبيه

فإن لم يسمح رب الكون لن يقدر الشرير فعل اى شئ


انظرى يا نفسى وابتهجى مع الشاروبيم والسيرافيم


انظرى وغذى روحك بجمال التسبيح معهم امام عرش القدير


انظرى وخذى جمرته بشفتيكى


واحترسى لها فهى ما تمنحك كرامة ابنه الملك العظيم


خذيها تطهرى بيها من كل فكروذات خبيث


فبيها هوت امامك ابواب الجحيم


خذيها وانشرى الخير فى عالم ضل من تحت قدمه الطريق


خذيها واجعلى من حولك ينظر سلامك الذى وهبه لك القدير


خذيها وانشرى الفرحه والتعظيم لأسم القدوس البار القدير


خذيها ومجدى واشغلى فكرك ولسانك وروحك بذكر اسمه الجليل

ليست هناك تعليقات: